מתי נרצה לעשות ייפוי כוח?

חתימה על ייפוי כוח היא פעולה משפטית שכיחה שנועדה להעניק הרשאה לאדם אחר לפעול בשמנו בנושאים מסוימים. ישנם תחומים בהם בשל משמעותם הכלכלית והמשפטית הרבה, החוק קבע כי ניתן להחתים ייפוי כוח בעבורם רק אצל נוטריון. ייפוי כוח נוטריוני עשוי להיות ספציפי לגבי פעולה משפטית או כללי לשם ביצוע פעולות שונות. במאמר זה נדון בשאלה, מתי נרצה לעשות ייפוי כוח.

 

כללי או ספציפי

מיופה הכוח נדרש להיות אדם כשיר משפטית ואין חובה לפנות לעורך דין לשם חתימה על ייפוי כוח אלא אם נאמר כך מפורשות בחוק. בחוק הנוטריונים  נקבעו שני מקרים בהם נדרשים הצדדים לחתימת נוטריון על ייפוי כוח. המקרה הראשון הוא ייפוי כוח כללי אשר מעניק למיופה הרשאה לטפל בכל ענייניו של המייפה וזאת בשל היקף הסמכויות המעורבות בסוג ייפוי זה.

 

עסקאות מקרקעין

המקרה השני בו הוגדר בחוק כי יש לעשות עבורו ייפוי כוח נוטריוני הוא בעת ביצוע עסקת מקרקעין המערבת שינוי רישום בלשכת הטאבו. הצורך במעורבות הנוטריון בעסקה מעין זו נובע מהערך הכלכלי של עסקאות נדל"ן והחשיבות של ווידוא האותנטיות של הפעולה בשל השפעתה.

 

ייפוי כוח מתמשך

מושג נוסף שחשוב להכיר הוא ייפוי כוח מתמשך. מדובר בכלי משפטי חדש יחסית, שמאפשר לכל אדם בוגר למנות לעצמו אדם קרוב כמיופה כוחו במידה והוא לא יהיה כשיר לקבל החלטות בעצמו. כל מי שחושש לגבי אופן הטיפול בו במקרה והוא סיעודי, למשל עשוי לבחור מי יקבל את ההחלטות עבורו במצב הזה.

 

ללא אינטרס אישי

מי שרשאי להחתים לקוח על סוג זה של ייפוי הוא רק עורך דין ונוטריון שעבר הכשרה מתאימה לכך ע"י האפוטרופוס הכללי וכזה שאין לו עניין אישי בעניין. ייפוי כוח מתמשך מעניק לאדם בטחון לגבי מי הגורם שידאג  לטיפול ברכושו ובמצבו בבריאותו במידה והוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות חשובות אלו בעתיד.

 

הפקדת ייפוי הכוח

את ייפוי כוח מתמשך יש להפקיד בצורה מקוונת באתר האפוטרופוס הכללי והדבר הינו תנאי מוקדם לשם הכנסתו לתוקף. לאחר ביצוע ההפקדה צריך לשלוח העתק מקורי של ייפוי הכוח בדואר רשום למשרדי האפוטרופוס הכללי במחוז  המגורים של החתום על הייפוי בתוך 14 יום מיום ההפקדה. ניתן לחילופין לבצע את ההפקדה במסירה אישית במשרדי האפוטרופוס הכללי.

 

סיכום ייפוי כוח

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בנושא של ייפוי כוח בהרחבה. כפי שציינו, כאשר אדם מבקש למנות אדם אחר שאינו עו"ד למיופה כוחו, אזי ייפוי הכוח הנדרש הינו, ייפוי כוח נוטריוני ויש לחתום עליו בפני נוטריון. כאשר חותמים על ייפוי כוח נוטריוני בפעם הראשונה, על הנוטריון לוודא את הזהות של הצדדים ולבחון שהוא ניתן כאשר המייפה צלול בדעתו.

אנשי משפט

 

תוכן עניינים

רוצים לקבל עזרה בתכנון הטיול הבא שלכם?

השאירו פרטים ונציגינו יצרו אתכם קשר

אהבתם? שתפו עם החברים!

כתבות נוספות

שאולי תאהבו

בריכת שחייה
הכירו את אחוזת יסמין

מחפשים לנפוש ולהיטען בכוחות מחודשים? אתם חייבים להכיר את אחוזת יסמין, מלון בוטיק בגליל העליון. המלון פועל כבר משנת 2010 והוא צופה אל הכנרת ואל

למאמר »